NFT NEDİR NASIL YAPILIR ?

Türkçe karşılığı Değiştirilemeyen Token olan NFT, aslında blok zincirlerinde bulunan bir kripto para birimidir. Ancak kripto para birimlerinden ayrıştığı en önemli nokta ise finansal olarak eşdeğer alınamaz, satılamaz veya değiştirilemez olmasıdır. Şöyle düşünelim fiziki para gibi kripto para birimleri de takas edilebilir. Bir Bitcoin değeri her zaman başka bir Bitcoin’e eşit olarak finansal varlığını sürdürecektir. NFT’yi dijital para biriminden ayıran nokta ise her bir NFT’nin benzersiz şekilde tasarlanmasıdır. Yani finansal olarak bir NFT’nin değeri, başka bir NFT’ye eşit değildir. Bu özelliği sayesinde adını alan güncel kripto para, özgün ve değiştirilemez özelliği ile dikkat çeker. Her bir NFT, farklı yapısı ile gerçek dünyadaki maddi varlıkların tokenlaştırılmasına olanak sağlar. Mesela bu bir gayrimenkul veya sanat eseri gibi fiziksel bir araç olabilir veya dijitalde attığınız bir tweet ya da bir internet sayfası olabilir.

NFT nedir sorusunu yanıtladığımıza göre artık NFT pazarına detaylı bir şekilde bakabiliriz. O halde gelin, ünlülerin ve markaların pazarlaması ile bilinirliği her geçen gün artan NFT pazarında neler bulunuyor yakından inceleyelim.


NFT PAZARI

Üretilen oyun, müzik veya sanat eserinin taklit edilmesini zorlaştırdığı için sanat ve moda dünyasında dikkat çeken NFT’lerin çoğu; dijital sanat eserleri, kartlar ve koleksiyonlar etrafında toplanmaktadır. Hatta her bir alan için farklı alım-satım platformları da yayınlanmaya başlamıştır.

Peki bir NFT üretimi sonrasında dijital varlığınızı hangi NFT pazarında yayınlayabilirsiniz? Aslında bahsi geçen pazarı, online pazar yeri olarak ele alabilirsiniz. Böylece ürününüzü hangi platformda satışa sunmak istediğinize karar verebilirsiniz.

Bu doğrultuda öncelikli kriteriniz satmak istediğiniz NFT’nin türü olmalı. Dijital olan; video, sanat eseri, Instagram hikayeleri ve benzeri her şeyi blok zincirinde tanımlayabilirsiniz. Alım-satım işlemleri için bir hesap açtıktan sonra cüzdanınızı NFT pazarına bağlayarak ilk adımı gerçekleştirebilirsiniz. Gelelim sorumuzun cevabına, işte 2021 yılında satış hacmi 21 milyar doları bulan NFT eserleri satabileceğiniz pazarlardan birkaçı:


OPENSEA

NFT dünyasının popüler pazarı OpenSea, her türlü dijital varlığa sahiptir. Bu anlamda hem alıcı için hem de satıcı için geniş bir yelpaze sunmaktadır. Şu an 150’den fazla farklı tokenı destekleyen platform, ödeme adımında da kolaylık sağlıyor. Dolayısıyla NFT dünyasına giriş için güvenilir noktalardan biri olduğunu söyleyebiliriz.

NİFTY GATEWAY

Bir sanat küratörlüğü platformu haline gelen Nifty Gateway, küratörlü bir platform olmanın yanı sıra Gemini’nin bir parçası olması ile de öne çıkıyor. Bu durum, NFT'lerin Gemini'nin en son saklama teknolojisiyle desteklenen güvenli bir cüzdanda saklandığı anlamına gelir. Yani NFT'ler kendi cüzdanınızda saklanmaz ve sizin için Nifty Gateway ve Gemini tarafından saklanır.

AXIE MARKETLACE

Video oyuncuların yakın merceğinde olan Axie Marketplace aslında Axie Infinity video oyununun çevrimiçi mağazasıdır. Axie’ler eğitilebilen, satın alınabilen ve ödül kazanmak için diğer oyuncuların Axie’leriyle mücadele eden dijital oyun yaratıklarıdır. Ayrıca Axie Marketplace’de oyuncular, oyun içinde kullanacakları aksesuar, arazi vb. metaları da satın alabilirler.

RARIBLE 

Platformda her türlü sanat eseri, video, koleksiyon ve müzik satın alabilir, satabilir veya oluşturabilirsiniz. Bu özelliği ile OpenSea’ye benzer bir platform olan Rarible, OpenSea’nin aksine sadece Ethereum blok zinciri üzerine inşaa edilmiştir.

Güven kazanmak için uzun yıllar harcayan kripto para birimleri, günümüzde hükümetler ve hatta büyük şirketler tarafından kabul edilmektedir. Bitcoin ve Ethereum gibi önde gelen kripto paralar yeni dijital varlıkların oluşması ve gelişmesi için bu yükselişe destek olan birimler arasında yer alır. Ve şimdi onları takip eden yeni token NTF’ler ise bu isimler arasında çoktan yerini sağlamlaştırmaya başlamıştır.

MARKALARIN NFT ÇALIŞMALARI

NFT teknolojisi, 2014 yılından günümüze Ethereum blok zinciri geliştiricileri tarafından hazırlanıyor ve geliştiriliyor. NFT’nin, 2021 yılında en çok merak edilme sebeplerinden biri de ünlü isimler ve global markaların pazarını destekleyen ve PR’ını yapan aksiyonlar olduğu kuşkusuz ortada. Tam da bu nedenle ufkunuzu açacak ve biraz daha NFT teknolojisinin sırlar perdesini aralayacak çalışmaları aşağıda sizler için listeledik.


NBA Top Shot!

NFT projelerini yükselten büyük girişimlerden biri olan NBA Top Shot, NBA tarihinde yaşanan unutulmaz ikonik anları NFT’lere dönüştüren bir NFT koleksiyonudur. Özellikle yakın takipçisi yüksek bir kuruluş olan NBA’nin bu akıllıca girişimi ile basketbol düşkünlerinin yalnızca kendilerine ait bir koleksiyona sahip olmasının önü de açılmış oldu.

SuperGucci

Lüks İtalyan moda markası olan Gucci, 2021 Haziran ayında Sonbahar/Kış 2021 koleksiyonundan esinlenerek yeni basılmış bir NFT'yi açık artırma ile dijital podyuma çıkardı. Ayrıca, dijital karakter markası Superplastic ile ortaklık kurarak 2022 yılında SuperGucci koleksiyonunu başlattı.

Ray-Ban Metaverse & NFT 

Tasarımcı güneş gözlüğü markası Ray-Ban, marka değerini güncel aksiyonları ile yükseltmeye ve korumaya devam ediyor. AR Gözlükler ile denebilir bir Meta projesi başlatan Ray-Ban, Aviator güneş gözlüklerini içeren ilk ve tek NFT'sini yayınladı. Alman sanatçı Oliver Latta tarafından yaratılan NFT, OpenSea'de açık artırma ile satıldı.

McDonald’s NFT 

Orijinallik konusunda ön plana çıkan NFT’leri McRib ile değerlendirirken McDonald’s, Kasım ayında menüsüne tekrar aldığı McRibs’ler içeren 10 ayrı NFT koleksiyonu yayınladı. Bu koleksiyonu ise yalnızca tweetini ReTweet yapanlara açtı. Sadece birkaç saat içinde 21.000’den fazla RT ile koleksiyonunun organik lansmanını müthiş bir şekilde sağladı.

Clinique

Global güzellik markası Clinique, ilk sınırlı sayıda NFT seti olan Meta Optimist’i 2021 Ekim ayında duyurdu. Piyasaya sürdüğü NFT’ler ile ses getiren marka, NFT’lerini teklif sistemi ile satmak yerine daha farklı bir yol izledi. Bu noktada sosyal medyada Meta Optimist ve Cliniqe hahstag’leri ile Tiktok ve Twitter’da umut olacak iyimserlik hikayelerini paylaşan üyelerine 3 adet NFT ödüllü bir yarışma düzenledi. Dijitalin yanı sıra kazananlar ücretsiz Clinique ürünlerini de kazanmış oldu.